2007-03-28

Sol och bråk


Solen i Karlstad lös som ur vilken turistbroschyr som helst, fast det gör den ju här hemma med...

Som vanligt är huvudet fullt av tankar efter att ha pepprat det med matematisk input under två dagar. Vi fick se ett förslag till diagnosticeringsmaterial i matte,framtaget för barn i tredje klass och jag måste erkänna att jag blev lite rädd. Hade jag fått göra det i 3-an, på det sättet som det såg ut nu, hade jag aldrig varit mattelärare idag. Några exempel:
1. 1/3+1/3=
2. 1-3/4=
3. 3*1/5=
4. 2/3/1/3=
Inget konkret material, ingen diskussion med läraren - bara räkning rakt upp och ner.
Vilket fantastiskt sätt att ta död på glädjen i matematiken.
Om man sen kollar hur många av lärarna i åk 3 som har läst matematikdidaktik...

Vi fick se exempel på hur ett modelleringsprogram - Stella- kan användas för att se hur olika variabler påverkar ett sammanhang. Spännande! Troligtvis kan man ladda ner en demo och testa själv.


1 comment:

LG Börjesson GBG said...

..är det inte det som är bekymret..att man bara räknar..Hur kommer det sig att detta upprepar sig år efter år..Det verkar som att även sådana lärare som betraktas osm "duktiga" vid närmare studier också räknar för mkt. Såg det i ngn studie